Glas av Venedig: Konst, Teknik och Glasmästarnas Hemligheter

Konsten och teknikerna för den antika glasbearbetningen i Venedig.

Glasbearbetningstekniker har olika namn, och att känna till dessa namn kommer att hjälpa dig att förstå hemligheterna bakom produkten och det hårda arbetet av mästaren som gjorde den färdig.

Nedan har du en lista över tekniska namn som du hittar i våra produkter i katalogen, lär dig glaskonsten genom de rätta termerna.
 
Klicka här för att upptäcka alla belysningsprodukter tillverkade i venetianskt glas.

Blåst: som namnet antyder expanderar och formar hantverkarna glaset och blåser luft i en lång metalltunna kopplad till det, som den tusenåriga traditionen av glastillverkning dikterar.
Denna uråldriga handling, i kombination med glasmästarnas erfarenhet och skicklighet, förvandlar enkelt glas till sanna konstnärliga mästerverk, unika.

Dekorationer: det väljs under designfasen av arbetet och kan sträcka sig från en anpassning av glaskanten till införandet av dyrbara guldblad i glasets genomskinlighet. I praktiken är dessa applikationer heta som lagts till av mästaren på ytan av objektet, för att göra det unikt, dyrbart och oefterhärmligt. 

Balloton:
 hantverkaren använder en metallform, med små pyramidformade spetsar med en fyrkantig bas längs hela den inre ytan av dess omkrets.
Vid blåsning fyller glaset helt tomrummet och ger en speciell optisk effekt av korsad relief.

Kotte: mästaren börjar med att använda en metallform med en suggestiv form, med små pyramidformade spetsar med en fyrkantig bas längs hela dess inre yta. I blåsningen uttrycker metallen en korsreliefeffekt på glaset.

Slagd : detta är tekniken där en hantverkares skicklighet och erfarenhet sätts på prov. Kännetecknas av en yta som är huggen för hand, tack vare en slipskiva, för att göra otaliga små till synes oregelbundna tecken.

Flygande hand:detta uttryck indikerar den smidiga och sakkunniga rörelsen av glasmakarens hand i den varma bearbetningen av ett dyrbart glas.

Pulegoso: en skummande pasta erhålls, full av oregelbundna luftbubblor, som ges genom föreningen av den smälta pastan med ett ämne som orsakar denna reaktion. Pulegoso är sällsyntare i belysning, även om den, på grund av ljusets effekt, gör det möjligt att få anmärkningsvärda kromatiska effekter.

Stavar: de kan vara enfärgade eller formade med glaspastor i olika färger, transparenta eller ogenomskinliga, för oändliga variationer. Glaselementet är ritat och cirkulärt i snitt. Vassen är vanligtvis sammanfogade för att smältas och blåsas.Resultatet är ett föremål av ytterligare värde, på grund av den slutliga effekten och svårigheten att utföra.

Incalmo: består av den heta kopplingen av två former som blåses längs deras omkrets, för att i samma föremål erhålla det suggestiva mötet av differentierade områden och, vanligtvis, av olika färger. Detta anses vara en av de mest komplicerade processerna.

Fasce: på en allmänt genomskinlig central kropp är ett mönster av färgade trådar, mer exakt kallat "Fasce", varmgjutna. Efter att noggrant blandat dem med det, täcker det allt med ett mycket tunt lager av kristall, vilket ger en oregelbunden och mycket effektiv kromatisk design.

Graverad:
 den utförs med en hård stenslipskiva, med vilken den kalla ytan på det nästan färdiga föremålet graveras, efter konstnärens teckning med absolut precision.

Murrine:  bland de äldsta, det går till och med tillbaka till romartiden, återhämtade sig i Murano i början av det åttonde decenniet av artonhundratalet. Den består av föreningen av glasstavar i olika färger i en förutbestämd design. Det hela värms sedan upp till en enda tunna, som skärs exakt i små skivor. Ordnade i en exakt ordning, värms de sedan upp, bearbetas och blåses för att få den slutliga formen på föremålet.

Nedsänkt: utgående från ett blåst eller massivt glas, tillåter det att erhålla flera överlagrade lager av olika färger med en suggestiv färgeffekt. Glaset som är fäst på en tunna är nedsänkt i deglar som innehåller glas i olika färger. Ibland, för att öka den dekorativa effekten mellan glasskikten, infogar mästaren inneslutningar av bladguld, andra metaller eller med luftbubblor.

Rigadin: det är en dekoration som erhålls genom att blåsa glaskulan i en form, vanligtvis av brons, som har trekantiga spår. Glaset inuti formen blir räfflade och, om det vrids ytterligare, blir det den tvinnade Rigadin.

7 poäng för att göra förverkligandet av ett glasverk unikt

1:a - Design och studie av projektet

De venetianska glasdesignerna skisserar modellerna på papper som sedan kommer att tillverkas av våra mästare. Designen kan återuppta den klassiska venetianska traditionen eller föreslå nya idéer och stilar. Gränsen finns bara i skaparens sinne.

2 ° Val och användning av värdefulla och kvalitetsmaterial

Endast genom att välja ett ädelt material från vilket glas sedan kommer att erhållas kan man förvänta sig att skapa ett autentiskt konstverk.
Hantverkarna förbereder glaspastan i fusion vid 1500 ° C och väljer pulvren för färgning. Det är ett avgörande ögonblick för produktens framgång och ingenting kan lämnas åt slumpen.

3:e beslutet om den använda tekniken

Tekniken som ska användas för att förverkliga vårt arbete har redan bestämts i projektet, eftersom mästaren måste känna till varje steg och hemlighet för att skapa verket som bäst.

4 ° Forma arbetet

Denna passage är den mest kända där lärarens erfarenhet och färdigheter är mästarna. Typiskt i Venedig beundras också passagerna som ger glaset de former och egenskaper vi önskade i projektet live.
En autentisk, hantverksmässig kunskap, bevarad i ett årtusende i staden Venedig och överlämnad från generation till generation fram till våra dagar.

5:e förbättring: Färgning och dekoration

Hantverkarnas skickliga händer fulländar sakta sitt arbete genom att skapa mönster och harmonier för hand i enlighet med de finish som krävs. Blommor, löv, lockar i glas "blomar" även i olika färgade glasyrer som pryder det färdiga verket.

6 ° Tempera och slipning

Produkten är fortfarande varm och placeras i många timmar i "tempera", en lång svalningsugn, tills dess temperatur har sjunkit och gör den klar för malning. I denna sista fas slätar hantverkarna ut glasytorna och avslutar arbetet.

7. Kvalitetskontroll

Slutkontrollerna görs för att se till att allt är perfekt i sin ordning, vi går vidare till säkra och superbeständiga förpackningar. 
Et voilà vi har vår glasprodukt klar och färdig.

The Master of Glass - Hantverkaren par excellence

En mästare föds ur kunskapen hos dem som arbetade glas före honom, så konsten från år till år, sekel efter århundrade växer, utvecklas och förvärvar kropp, vilja och teknik.
I glasets värld finns inga skolor, bara lärare: de äldsta glasmästarna, väktare av en kunskap som bara går i arv genom ord och handling. För att skydda dess hemligheter.
Så mycket att vid tiden för republiken Serenissima var glasmakarna bemyndigade att åtnjuta privilegier och immuniteter utöver det vanliga, men var tvungna att aldrig lämna republiken, för att behålla sin kunskap mellan Murano och Venedig.
Under århundradena har mästarna gått utanför det venetianska territoriets gränser, utan att dock överge traditionerna för en handel som upphört mellan konstnärlig känslighet och manuella färdigheter, där endast de som förstår den perfekta balansen är avsedda att bli en mästare.

La Fornace: Plats där glas föds och tar form

Denna plats representerar för många inte en arbetsplats utan ett hem, en fabrik av kreativa stimuli som för varje dag till toppen av ens inre jag. Glasmästaren är lika mycket hantverkare som konstnär och som konstnär behöver han uttrycka vad han har inuti och han kan göra det genom glas. Bearbetningen av den kan jämföras med att berätta en historia, den har en början, en fas där den tar form och ett slut, ofta med moral. Det dagliga livet av glas kräver hängivenhet, tålamod och konstant applicering. Mästarna börjar arbeta i gryningen och testar glasets styrka. Instrumenten har varit desamma i århundraden och varje mästare har sin egen.

Den mest använda är tunnan med vilken luft blåses in i den svårfångade smälta massan, som sedan bearbetas snabbt med tång, stavar och sax.

Tekniska mästare specialister

Som tidigare skrivits har mästaren med sig ett enormt kulturellt bagage och kunskap och eftersom de framför allt är människor är det praktiskt taget omöjligt att vara experter på allt, av denna anledning närmar sig varje mästare med mycket engagemang en bearbetningsteknik som mest involverar honom . och det hjälper honom att uttrycka sig.

Med tid och engagemang börjar tekniken bli en del av hans väsen och låter honom ge liv åt sina verk som ljuskronor, glasskulpturer eller i alla former av belysning.

Glasets färger är spegeln av Mästarens själ

Det finns många färger som kan användas i glaset för att ge det en kropp och själ.
Men vad bestämmer färgen snarare än något annat?
Den yttre temperaturen och luftfuktigheten i miljön, såväl som typen av matlagning, kan påverka nyanser och nyanser. Förändringen berikar enfärgsvarianten med ytterligare unikhet, vilket gör varje verk ännu mer exklusivt.
Den höga kvaliteten är en återspegling av det ständiga sökandet efter perfektion och passionen för innovation som kännetecknar varje fas av produktionen, i en perfekt balans mellan manuellt hantverk och vågad kreativitet, långt ifrån otäcka förbipasserande modeflugor.
Email Newsletter
Nyhetsbrev
  • Aicel
  • Confindustria
  • Sectigo
  • Sonosicuro